Leirer

Vil ikke drukne folk i religion

Daniel Elvelyck taler på ungdomsleiren på Solstrand 2. – 7. august 2011. 


Ved Bjørn S. Olsen
Oppdatert: (01.7.2011)


Daniel Elvelyck taler under ungdomsleiren på Solstrand.

Daniel, som kommer fra Småland i Sverige, vokste opp under trygge forhold, hvor foreldrene ba aftenbønn om kvelden, men ellers ikke var aktive kristne.

 - Som 15. åring fikk jeg høre om Jesus og kraften i Hans evangelium og overgav livet mitt til Ham. Samme kveld ble jeg døpt i Den Hellige Ånd – og ble helt forvandlet av Jesus, sier Daniel til Det Gode Budskap.

 I dag er han pastor i SOS Church, rektor ved en bibelskole og reisende forkynner i hele verden. På samme tid er Daniel lykkelig gift og har tre små barn.

 Veien til tjeneste skjedde via den mannen som ledet han til Jesus – Johannes Amritzer.

 - Jeg ble koblet opp mot ham med engang – og fant interesse i arbeidet hans gjennom Mission SOS. Under en Jesus festival med fokus på unådde folkeslag, ble jeg tent for saken og bestemte meg for at det var ingenting annet jeg ville gjøre enn å nå de unådde med evangeliet. Etter videregående gikk jeg to år på bibelskole, før jeg begynte å arbeide med Mission SOS. Først gjorde jeg praktiske oppgaver, men Gud ledet meg hele tiden videre og framover og fra 2007 har jeg forkynt på helttid.

 Innen Mission SOS har han sin hovedoppgave i Stockholm.

 - Her har jeg ansvaret for en nyplantet menighet, og ikke minst bibelskolen knyttet opp mot menigheten og misjonsorganisasjonen.

 Du er hovedtaler under ungdomsleiren på Solstrand. Hva ønsker du formidle?

 - Jeg kommer til å legge alt fokus på Jesus! Kan ungdommene få en relasjon med Ham, og elske han lidenskapelig og lengte etter mer av ham. Begynner de så å følge og adlyde Han kan bli Norge bli forvandlet av en ny generasjon av unge etterfølgere av Jesus!

 I en avkristningstid i Skandinavia, hva må til for å snu trenden? Og hvilken rolle tror du ungdom har i denne oppgaven?

 - Jeg tror ungdommer betyr ALT! De er morgendagens ledere og viktigst akkurat nå. Skandinavia har opplevd avkristning fordi veldig få kristne har lykkes i å formidle kraften, kjærligheten og tilgivelsen i Evangeliet på en relevant og folkelig måte. Vi har vært mer bekymret for andre menigheter og kristnes synspunkter, enn det at folk går fortapt. Dette holder på å forandres på flere plasser i Skandinavia akkurat nå. Gud reiser opp menigheter og enkeltkristne som vet hvordan man kommuniserer Jesus med mennesker uten at disse drukner i religion. I Stockholm ser vi, uten å overdrive, at mennesker blir frelst hver eneste uke. Noe stort er på gang i våre land igjen...

 Har du til slutt en utfordring til leserne?

 - Stå opp for Jesus! Han stor opp for deg! Tro ikke at du er en ”nobody” – du har alt i Ham! Du er en del av en ny, aktiv arme som Gud reiser opp over hele verden! Du er kalt ut på eventyr med Den Hellige Ånd og han har store planer for deg. Gi ikke opp! Du er mer enn den du er blitt fram til i dag – du er en Guds eventyrer. 

Denne artikkelen er fra papirutgaven av Det Gode Budskap, 15. juni 2011



Print artikkel Skriv ut artikkelen
 


 





 



Nettløsning og design er levert av Kréatif