Misjon

Skolegangen reddes

Et fadderprosjekt hjelper 187 barn i Cordoba, Argentina med skolegang.

Ved Leif Frode Svendsen
Oppdatert: (30.6.2011)



Hele 187 barn fra byen Cordoba i Argentina får verdifull hjelp fra like mange faddere i Norge. Det er gjennom arbeidet til misjonærene Irene og Jan Andre Langåker fra Åkrahamn hjelpen blir distribuert. 

- Vårt fadderprosjekt er til for å hjelpe barn med skolegang. Dessverre er det slik i Argentina at mange barn heller velger å jobbe sammen med foreldrene, enn å gå på skolen. Skolesystemet er ikke det beste, klarer du for eksempel ikke å eksamen ett år, må du gå det samme skoleåret opp igjen. Det gjør sitt til at mange barn avslutter skolegangen altfor tidlig, sier misjonæren Jan Andre Langåker til Karmøynytt. Han og kona Irene er sammen med sine fire barn hjemme for en periode, men reiser ut igjen i august. 

Barna som får hjelp kommer fra fire områder i storbyen. 

- Vi har fire steder hvor vi driver søndagsskolearbeid – og lederne våre kjenner godt til familiene som bor i disse områdene. De velger ut de barna som uten hjelp fra fadderordningen ville ”droppet” ut av skolen. 

Et par ganger i året foretas det større innkjøp til barna. 

- Vi kjøper alt de trenger av skolemateriell, pennaler og bøker – og er det penger til overs, kjøper vi gjerne en ”nyttig” julepresang. Ett år kjøpte vi gode madrasser til alle barna, noe foreldrene ikke har råd til. Barn som får sove godt – har større sjanser for å lykkes på skolen! Hovedinnkjøpet foretar vi i mars, ved skolestart og supplerer så med forskjellig skolemateriell utover hele året. Vi prøver å ta tre store innkjøp i året. Nå I desember har våre medarbeidere kjøp inn joggesko til alle fadderbarna, i tillegg har noen av fadderene satt inn litt ekstra slik at de har kunnet kjøpe inn mat til jul til familien til barna de støtter. 

Det er ikke hvem som helst som mottar hjelp. 

- Ikke bare menighetsbarn mottar hjelp, og vi er åpne for å hjelpe familier med spesielle behov. Alle som trenger hjelp forplikter seg til å gå på skolen! Tidligere har vi hatt noen eldre barn som sier de studerer, men lyver – og disse er tatt ut av prosjektet. Vi merker stort sett bare positive effekter av prosjektet. Mange stolte barn kommer til oss for å vise karakterene sine til oss. Og vi har to søstrer som har vært med i prosjektet i mange år har studert ved universitetet og hvor den ene har gått ut som advokat! 

Fadderprosjektet er unikt på den måten at alle gavene som kommer inn fra fadderne i sin helhet går til barna. 

- Nå er vi ikke i daglig kontakt med alle barna, og siden vi som misjonærer har bodd i en annen by har det vært utfordrende å følge opp prosjektet. Men vi har dyktige, lokale medarbeidere som i hovedsak tar seg av innkjøp og utkjøring. I dag har vi en grense på 200 barn som vi kan hjelpe – skal vi utvide mer enn det, trenger vi nok å lønne nasjonale medarbeidere som tettere kan følge opp barna og prosjektet. Men det finnes helt klart muligheter til å utvide.

Som i resten av Latin Amerika er den høye prisstigningen den største utfordringen. 

- Prisene på enkelte varer har doblet seg flere ganger, noe som gjør at vi får mindre for pengene. Det gjør det også vanskelig for oss å kjøpe inn ekstra ting som barna trenger, sier Langåker. 

I Norge er det Arvid Alsaker og Aud Karin Nes fra menigheten Saron på Åkra som på frivillig basis administrerer fadderordningen. 


Søndagsskole: Misjonærene Irene og Jan Andre er med om fire søndagsskoler i noen av de fattigste områdene i byen

Publisert: 18.02.2011



Print artikkel Skriv ut artikkelen
Nettløsning og design er levert av Kréatif