Nyhetsbrev fra Tore Johannessen

Spennende, utfordrende og trist

Overskriften på dette nyhetsbrevet summerer mye opp de siste tre månedene: De har vært utfordrende på flere måter, og det er litt trist at tre personer har sluttet i arbeidet vårt. Men jeg er også spent på fremtiden 

Ved Tore Johannessen
Oppdatert: (04.9.2012)

Buddhismens åk.

Jeg ønsker å ta med to historier som jeg nylig opplevde.

Kastet ut husgudene

Like før jeg kom til Thailand var det en middelaldrende kvinne som ønsket å bli en kristen. Hun hadde vært en sterk buddhist, men ønsket nå å ta imot Jesus. To av staben vår dro til denne kvinnen og ledet henne til Jesus. Etter dette fortalt de at hun måtte kvitte seg med de tingene som hadde bundet henne til Buddhismen, og dette var et stort steg for henne.

Ofte har buddhister husguder og åndehus, som de tror vil beskytte dem fra onde ånder, det å kvitte seg med dette er forbundet med mye frykt. Så kvinnen var ikke så velvillig først.

Men dagen før jeg dro til Norge, var jeg med de to i staben vår som ledet henne til frelse, og vi hjalp kvinnen med å kvitte seg med avgudene hennes. 
Jeg følte at dette var en sterk opplevelse, og en radikal omvendelse for denne kvinnen. Jeg ble virkelig minnet om 2Kor 5:17 at hun nå virkelig var en ny skapning og at alt det gamle var borte. 
Husk gjerne å be for denne kvinnen, det var et stor steg hun tok, og en ikke så populært valg blant sine slektninger som alle er buddhister. (se bilder av hendelsen til høyre)

Kvinner har mer synd enn menn

En dag var jeg med evangelistene våre, Toon og Othai, ut på husbesøk. Toon kom i en samtale med en ung kvinne som hadde et lite barn. Toon delte evangeliet med henne og hun lyttet nøye etter. Hun var veldig interessert i religion, og var sterkt buddhistisk. 
I buddhismen så lærer man at kvinner har mer synd en menn av en eller annen grunn. Og hun sa flere ganger: «Jeg skulle ønske jeg var født som en mann, for jeg som kvinne har så mye synd. Jeg må gjøre opp så mye for mine synder.» Hun gav også stekt inntrykk av at hun som kvinne hadde veldig liten verdi.

Dette gjorde meg veldig trist, for dette er noen av buddhismens bånd og åk, og det er så mange shan som ligger under for den.
Vi prøvde så godt vi kunne å oppmuntre henne og sa at i Guds øyne er hun veldig verdifull og høyt elsket, og at Jesus kan vaske vekk all hennes synd. Hun ble glad for dette, men jeg kunne fremdeles se at hun ikke helt fikk tak i de gode nyhetene som vi prøvde å formidle henne.

Jeg ønsker å si dette: Høsten blant shanfolket er stor, vær med å be om at flere arbeidere vil bli drevet ut til å høste dem inn. I det siste året har det faktisk vært en nedgang i antall misjonærer som jobber blant dem.

Forandringer i Fang

To av våre lokale ledere i Fang, Tom og Jing, følte for noen måneder siden at Gud kalte dem til å dra til et annet 
sted i Thailand, og nå ut til et folkeslag i Thailand som heter Isan. Tom er selv fra Isan delen av Thailand og fra denne folkegruppen, og det er veldig få kristne blant dem. Så vi er glad for at de ønsker å nå ut til disse også, men det var veldig trist for oss å se dem dra. De har vært til stor hjelp for arbeidet vårt i Fang, Tom har vært en god hjelp for meg også, men vi er veldig takknemlige for den tiden de har tjent shanfolket med oss.

Kokken på skoen vår, Di fødte en sønn for noen måneder siden, og litt på grunn av dette og at mannen heller ikke jobber med oss lenger, ønsket hun også å slutte. 
Dette var også trist, men vi er igjen veldig takknemlig for den tiden hun har vært med og gitt mat til barna på skolen vår og hva hun har betydd for teamet vårt.

Pi Gjow, Ngje og Tsei Tsei har lenge ønsket å gå på en bibelskole, og vi vil prøve å sende dem til en DTS denne høsten.
Da er vi faktisk bare seks personer med meg igjen i Fang, i hvertfall for de neste seks månedene. Dette er en liten utfordring for oss, vi trenger blant annet noen som kan kjøre skolebilen, men jeg føler at de som er igjen er virkelig tente og har mange visjoner for fremtiden.

Tjenester og prosjekter i Fang
Noen av tjenestene og prosjektene vi jobber med akkurat nå er å utvide evangeliseringsarbeidet vårt og styrke og utvikle husmenighetene. 
Vi har også begynt med å lese Bibelen (NT i første omgang) inn på Shan, slik at de Shan som ikke kan lese kan høre på den, og vi har kommet et godt stykke på vei med Johannes evangeliet. Vi har også talt inn en del vitnesbyrd som vi kan gi ut til ikke kristne og nye kristne.
Vi driver fremdeles skolen også, men for øyeblikket har vi den bare på lørdager og søndager.

Video

Hvis videoen over ikke kommer opp kan du også se den her!



Print artikkel Skriv ut artikkelen



 


 

 



Nettløsning og design er levert av Kréatif