Kall til å vekke opp Europa

Rachel Hickson er en av gjestetalerne under Forkynner og lederkonferansen på Klippen Vedavågen 16. – 18. februar 2012. 


Ved Leif Frode Svendsen
Oppdatert: (26.10.2011)



I 1984 fikk Rachel og Gordon Hickson kall til å forlate deres godt betalte jobber som direktør og forsker for å tjene Jesus i Afrika. De reiste senere på året til Harare i Zimbabwe for å være med om en større aksjon med evangelist og misjonær Reinhard Bonnke. Dagen etter at Herren hadde stadfestet kallet til ekteparet, var det som djevelen selv kom i mot dem. Av alle mennesker, ble president Mugabe involvert i en alvorlig trafikkulykke utenfor deres nye hjem. Og mens ekteparet var opptatt med førstehjelp for de skadede, krasjet en syvtonn stor, militær lastebil rett inn i dem. Gordon ble kastet langt ut i grøften, med alvorlige skader. Rachel på sin side kom i klem mellom lastebilen og presidentens bil og gikk inn i koma. Hun hadde brukket begge beina, og legene gav henne fem prosent sjanse til å overleve uten alvorlige hjerneskader. Men gjennom et mektig mirakel overlevde ekteparet de alvorlige skadene. Etter en tid i England ble de igjen en del av Bonnkes og teamet i Christ for all nations, fra 1986 til 1990.

Lengsel etter enhet og bønn

 Rachel Hickson står i dag i en internasjonal forkynnertjeneste, hvor hun besøker land i Europa, Nord Amerika, Afrika og India. Hun har en spesiell lengsel etter å se menigheter reist opp i enhet og bønn. Hun er bosatt i Oxford, England med sin mann Gordon, som er en del av pastorteamet i St Aldates. De har to barn, som begge er aktive i Guds rike.

 Hun har sin bakgrunn som misjonærbarn fra India, og i Asia opplevde hun på ny Guds kall over livet sitt.

Under en stor kampanje i Kuala Lumpur i 1989 talte Gud til Rachel fra et ord i Profeten Joel, om å proklamere til nasjonene om å gjøre seg klar til åndelig krigføring. Midt i denne prosessen fikk hun plutselig ansvaret for å mobilisere hundrevis av bønnekrigere som kunne være med å be om et åndelig gjennombrudd i Malaysia. På mirakuløst vis skjedde det et gjennombrudd, hvor titusener av malaysiere søkte til en stor kampanje i nasjonens største idrettsanlegg. Midt i den vellykkede kampanjen kalte Gud Rachel og Gordon tilbake til Europa, for å være med på Den Hellige Ånds plan om å vekke opp Europa for Kristus.

Vil vekke opp folket

 Tilbake i England fikk de pastoransvar for fire menigheter i Watford. Ut fra denne tjenesten begynte Rachel å reise rundt i England og hadde for det meste kvinnemøter. Men hennes kall gikk lenger enn dette, og i 1993 ble organisasjonen Heartcry opprettet, med hjerte for å vekke opp menn og kvinner for Kristus.

 Deres målsetting var tredelt: Å engasjere og trene vanlige menn og kvinner til å be, lære dem å høre Guds stemme og vilje for deres nabolag og bosteder, og lære disse å bringe ut evangeliet til de trengende gjennom Guds nærvær og Guds ord. Som et resultat av denne visjonen, har de opprettet tre forskjellige kurs, eller skoleopplegg i forhold til bønn, profeti og Guds ord.

 Hun har gitt ut to bøker på norsk (utgitt fra Prokla Media): ”Steg mot frihet” og ”Lengsel etter gjennombrudd”. I et utdrag fra ”Steg mot frihet” skriver hun:

 ”Når du er sliten, hvor får du påfyll? Vi kan ofte høre selv si: ”Jeg er helt utslitt – jeg trenger en kopp kaffe!” Men hvis du vet at du trenger ekstra styrke når det røyner på, hvor finner du styrke? VI må lære oss til å vendte oss til Gud i tunge stunder for å få påfyll og nytt fokus. Hvis vi virkelig har satt vårt håp til Gud, hvis livene våre er basert på Guds godhet, da vil vi søke Gud på dager der vi trenger nytt håp og ny styrke. Er du i stand til å lene deg på Gud og sette din lit til ham når du leter desperat etter ny mening med livet ditt? ”Gud, jeg føler meg sliten og utmattet, men jeg vet at når jeg legger livet mitt i dine hender, vil du styrke meg i troen og minne meg om at du er god. Da vil jeg vinne over motløsheten.” Når vi setter vår lit til Gud, vil han møte våre behov, og frykten og bekymringene som gjør oss motløse vil ikke få rom i våre liv. Vi henter vår styrke fra vissheten om hvem Gud er, og han er i stand til å beskytte oss og bevare våre drømmer. Når vi er rotfestet i troen, får vi et nytt perspektiv på problemene som plager oss. Vi trenger ikke å la oss beseire av problemene rundt oss. Håp, tro og forventning kan gi vinger og sette vanskelighetene i perspektiv. En ny glede bobler på innsiden og vi kan heve oss over håpløsheten. Det gir oss ny energi til å kjempe videre. Plutselig ser vi hvorfor denne situasjonen er så viktig for oss, og vi lengter etter å se Guds løfter bli oppfylt.”

 Rachel Hickson har besøk Norge flere ganger, og kommer 17. – 20. februar til å besøke Klippen Vedavågen. Foruten at hun vil delta under Forkynner- og lederkonferansen, vil hun ha flere møter på Karmøy. 



Print artikkel Skriv ut artikkelen



 


 

 



Nettløsning og design er levert av Kréatif